Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Publikacje promocyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(10)
Placówka
Wypożyczalnia
(10)
Autor
Banasiak Jakub (1980- )
(1)
Baraniewski Waldemar (1953- )
(1)
Bata-Bocian Aleksandra
(1)
Burdon-Kolano Karolina
(1)
Durda-Dmitruk Magdalena
(1)
Fejdych Jarosław
(1)
Figiel Joanna (1985- )
(1)
Folga-Januszewska Dorota (1956-)
(1)
Frejlich Czesława (1951-)
(1)
Gill Robin
(1)
Huculak Łukasz (1977- )
(1)
Januszewski Zygmunt (1956-2013)
(1)
Kamiński Krystian (tłumacz)
(1)
Kaźmierczak Małgorzata (1979- )
(1)
Kochanowska Magda (1977-)
(1)
Kubiak Piotr (1976- )
(1)
Marzec Sławomir (1962- )
(1)
Mendel Maria (1960- )
(1)
Olesińska Katarzyna
(1)
Strożek Przemysław (1983- )
(1)
Szabłowski Stach (1973- )
(1)
Szpor Joanna
(1)
Sztetner Elwira (1975- )
(1)
Słodkowski Piotr (1985- )
(1)
Wołodźko Agnieszka (1961- )
(1)
Zawadzki Tomasz (1956- )
(1)
Zelmańska-Lipnicka Anna
(1)
Ziobro Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(4)
2010 - 2019
(6)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Temat
Malarstwo polskie
(3)
Wystawy sztuki
(3)
Akademia Sztuk Pięknych (Warszawa)
(2)
Sztuka
(2)
Andrzejewska, Justyna (1992- )
(1)
Baśnik, Paweł (1992- )
(1)
Borgosz, Marta (1975- )
(1)
Centrum Spotkania Kultur (Lublin)
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Ciężki, Jakub (1979- )
(1)
Duchowski, Maciek (1981- )
(1)
Fotografia cyfrowa
(1)
Fundacja Akademii Sztuk Pięknych (Warszawa)
(1)
Galeria Bielska BWA
(1)
Galeria Neon (Wrocław)
(1)
Galeria Salon Akademii
(1)
Grafika komputerowa
(1)
Historia sztuki
(1)
Historycy sztuki
(1)
Huculak, Łukasz (1977- )
(1)
Igrzyska olimpijskie
(1)
Januszewski, Zygmunt 1956-2013
(1)
Jarodzki, Paweł (1958-2021)
(1)
Karapuda, Arkadiusz (1981- )
(1)
Korol, Piotr (1975- )
(1)
Kowalski, Mikołaj (1991- )
(1)
Kołodziejczyk, Anna (1979- )
(1)
Krok, Sebastian (1985- )
(1)
Lipnicki, Sławomir (1972- )
(1)
Liput, Aleksandra (1989- )
(1)
Malarstwo portretowe
(1)
Malarstwo sztalugowe
(1)
Marzec, Sławomir (1962- )
(1)
Mass media
(1)
Milanowski, Tomasz (1972- )
(1)
Mioduszewski, Jan (1974- )
(1)
Moskowczenko, Kamil (1983- )
(1)
Muzeum Sportu i Turystyki (Warszawa)
(1)
Muzeum im. Bolesława Biegasa (Warszawa)
(1)
Nazizm
(1)
PRL
(1)
Parfieniuk, Magdalena (1991- )
(1)
Pawlak, Małgorzata (1991- )
(1)
Plakaty
(1)
Polityka kulturalna
(1)
Proces twórczy
(1)
Przybylski, Igor (1974- )
(1)
Ryszka, Aleksander (1983- )
(1)
Socjologia sztuki
(1)
Sportowcy
(1)
Stańczak, Kamil (1980- )
(1)
Sztetner, Elwira (1975- )
(1)
Sztuka polska
(1)
Szymanowicz, Krzysztof (1960- )
(1)
Tematy i motywy
(1)
Toman, Sławomir (1966- )
(1)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(1)
Tyszkiewiczowie ród
(1)
Tytuł dzieła
(1)
Włodarczyk, Wojciech (1949- )
(1)
Zawadzki, Tomasz (1956- )
(1)
Życie artystyczne
(1)
Temat: czas
2001-
(5)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Polska
(2)
Bielsko-Biała (woj. śląskie)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Katalog wystawy
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Księga pamiątkowa
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(5)
Historia
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 521 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje W.39 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Malarstwo 101 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jubileusz Salonu Akademii stał się dla nas pretekstem do przygotowania publikacji poświęconej historii galerii zatytułowanej „Było”. Zebraliśmy materiał, który nie tylko archiwizuje dziesięcioletnią działalność galerii, prezentuje kalendarium i krótki opis poszczególnych wystaw, ale jest przede wszystkim zbiorem esejów artystów, historyków i krytyków sztuki podejmujących próbę zdefiniowania roli galerii i jej udziału w kształtowaniu wizerunku uczelni artystycznej. W publikacji wskazujemy, że status galerii był istotnym czynnikiem formułowania nowoczesnej, pluralistycznej i otwartej Akademii. Autorzy tekstów: Paweł Nowak, Joanna Kiliszek, Adam Mazur, Ksawery Piwocki, Błażej Ostoja Lniski, Jakub Banasiak, Janusz Noniewicz, Iwona Szmelter, Lech Majewski, Magdalena Sołtys, Arkadiusz Karapuda, Katarzyna Urbańska. Koordynacja wydawnicza: Iga Chmielecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Instytucje/ Kolekcje S.16 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe Historie Sztuki ; 1)
Tematem książki Jakuba Banasiaka są przeobrażenia państwowego systemu sztuki w schyłkowym PRL i w początkach transformacji ustrojowej. Wychodząc poza utarte narracje na temat kultury artystycznej lat 80. XX wieku, koncentrujące się na oporze twórców wobec komunistycznego reżimu, autor rysuje szerszy i bardziej zniuansowany obraz tego okresu. Przedstawia nie tylko polityczny, ale także społeczny, instytucjonalny i ekonomiczny kontekst ówczesnego życia artystycznego i dotykających go przemian systemowych. Na podstawie szerokiej kwerendy archiwalnej pokazuje relacje pomiędzy polityką kulturalną państwa, instytucjami sztuki, krytyką artystyczną, rynkiem sztuki, sceną młodzieżową i podziemiem artystycznym. Przyglądając się funkcjonowaniu państwowego systemu sztuki w „proteuszowych czasach” – w okresie stopniowego wychodzenia kraju z komunizmu – redefiniuje dotychczas stosowane cezury czasowe. Zwraca przy tym szczególną uwagę na znaczenie liberalizacji systemu po 1986 roku oraz procesualny charakter transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 664 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sebastian Krok: Założeniem wystawy jest zwrócenie uwagi na świat współczesnego młodego człowieka, mieszkańca typowego bloku, zwanego pejoratywnie „dresiarzem”. Znajduje się on poza sferą zainteresowania elit intelektualnych. „Dresiarz” stał się obiektem drwin i internetowych memów aspirującej klasy średniej. Ma on jednak swą godność, uczucia, marzenia. Żyjąc w świecie pogardy, godność buduje, zatapiając się w swojskości tego co ma i kim jest. „Mentalne Pearl Harbour” będzie afirmacją wizualności świata „człowieka z bloku”. Ograniczenia sprowadzają go na ziemię do bylejakości. Przetwarza ją jednak, by tworzyć coś niepowtarzalnego i szczerego. Swoją rzeczywistość, „Mentalne Pearl Harbour”.
Agata Smalcerz: Nowatorskie dokonania Sebastiana Kroka dotyczą zarówno formy, jak i przesłania jego prac o dużej wadze i aktualności, w których konfrontuje tradycję i nowoczesność. Artysta stosuje jako środek wypowiedzi tradycyjne malarstwo, ale podłoże przygotowuje w oryginalny sposób. Malował na płótnie, na zużytych tkaninach (np. na szpitalnych prześcieradłach), napinając je na nieregularne blejtramy oraz pokrywając całość grubą warstwą farby samochodowej, w aktualnej wystawie wykorzystuje jako podłoże fragmenty karoserii. Na takich tłach artysta umieszcza elementy wizualne zaczerpnięte ze współczesnej ikonografii. Maluje figuratywne scenki rodzajowe, dotyczące mieszkańców współczesnych blokowisk, środowiska, które zna z autopsji. Porusza problemy związane z alienacją w bezimiennym tłumie, brakiem więzi rodzinnych, zwątpieniem w tradycyjne wartości budujące relacje społeczne. Artysta poprzez swoją sztukę ukazuje postawę świadomą wobec własnej tożsamości, a także wyraża tolerancję wobec odmiennych poglądów.
Stach Szabłowski, kurator wystawy: „Mentalne Pearl Harbour” wydarza się w naszym kraju. Jesteśmy w Polsce. Jesteśmy szybcy i wściekli – bo chcielibyśmy być jeszcze szybsi. Jesteśmy zmotoryzowani. W amerykańskim śnie samochód był symbolem wolności. W Polsce wolimy jednak samochody niemieckiej produkcji – i nie śpimy. Kto ma samochód, ten może udać się dokąd zapragnie, tyle że nigdzie się nie wybieramy. Nasz sen się spełnił i nie ma właściwie dokąd jechać; wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Wystawa Sebastiana Kroka jest jak polski pejzaż widziany z okna samochodu, a mówiąc dokładniej, odbity w błyszczącej karoserii. Zamiast podobrazi artysta używa samochodowych masek. Nie szkodzi, że niektóre są powypadkowe, a do innych dobiera się rdza. Blacharkę można przecież wyklepać, ubytki wypełnić szpachlą i położyć nowy lakier. W jego lśniącej powierzchni odbijają się podmiejskie centra handlowe, „Alkohole” czynne 24 godziny na dobę i ledowe neony wołające ze wszystkich stron „open”! To krajobraz pełen ludzi a także zwierząt, zwłaszcza biedronek i żabek; w tej krainie pięści są zaciśnięte, piwo ma smak królewski, radiowozy podróżują na lawetach, smoki są nadmuchiwane, samuraje wyklęci, psy obronne, a Jezus – najwyższy na świecie. W pejzażu namalowanym na samochodowych maskach, które niczym stalowe tarcze herbowe wiszą na ścianach galerii, artysta stawia auto. Jego marka jest bawarska, rejestracja polska, wskrzeszenie pojazdu z martwych nastąpiło w warsztacie położonym w sercu kraju, na południowym Mazowszu. W obraz zmienił auto Sebastian Krok, osiągając sto procent realizmu w przedstawianiu krajobrazu, który jest tak prawdziwy, że aż nierealny. W „Mentalnym Pearl Harbour” Sebastian Krok zderza plakatowy, zaprzęgnięty w dosadne komentowanie rzeczywistości, sposób obrazowania z psychodelią i abstrakcją. Motoryzacja staje się wehikułem podróży w rejony, w których granica między krytycznym realizmem i czystym malarstwem zaczyna się rozmywać. Karoserie aut artysta wykorzystuje jako powierzchnię niespodziewanych spotkań. Tradycje malarstwa abstrakcyjnego przenikają się z estetyką zakładów lakierniczych, w których rasuje się auta na nielegalne wyścigi. Postaci zaczerpnięte ze stokowych i archiwalnych fotografii zderzają się z bohaterami logotypów znanych sieci handlowych. Przemoc sąsiaduje z emblematami dziecięcej wyobraźni. Artysta opowiada o świecie, w którym modernistyczna zasada „mniej znaczy więcej” przestała obowiązywać. Więcej znaczy po prostu więcej. W tym uniwersum nad sylwetkami wyklętych żołnierzy kołuje statek kosmiczny ze Star Treka, husarz zmienia się w samuraja, a kurier Uber Eats pędzi na rowerze prosto w paszczę smoka z bajki. Gamy kolorów wyglądają, jakby organizowała je logika środków psychoaktywnych, ale Sebastian Krok sugeruje, że przedstawiony na wystawie odmienny stan świadomości nie przejdzie nam, kiedy obudzimy się następnego dnia rano – w Polsce mamy go już na stałe.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kro.1 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne B.28 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Publikacja towarzyszy wystawie Untitled Wrocław Galeria Neon wrzesień 2019, Lublin Centrum Spotkań listopad 2019, Warszawa Muzeum Biegasa styczeń 2020
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 434 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Jan.17 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
W 1983 Ernst Gombrich powiedział: „rzeczywistym lub dominującym przedmiotem sztuki XX wieku jest sama sztuka” i choć miał na myśli sztuki piękne, jego stwierdzenie współgra z teorią transtekstualności Gérarda Genette’a, który z kolei odnosił się do tekstów literackich. Wśród pięciu kategorii transtekstualności znajduje się metatekstualność, komentarz tekstu do innego tekstu/tekstów lub do siebie samego. Od tej pory szeroko pojęta meta-reprezentacja w różnych kodach semiotycznych stała się powszechną fascynacją. Metafiguracja stanowi część składową metatekstualności i może być pojmowana w szerokim, semiotycznym kontekście, choć jej rodowód tkwi w języku naturalnym – jego stylistyce i retoryce. W tym sensie obecna wystawa Sławomira Lipnickiego Metafiguracje. Omdlenie, podobnie jak poprzednia ekspozycja Omdlenie z 2018, doskonale wpisuje się w ten nurt. Figuratywność należy odczytywać na dwóch płaszczyznach: treści (tu głównie „figura” staje się synonimem „toposu” czy „motywu”) oraz formy. Słusznie więc Lambert Wiesing w swych fenomenologiczno-semiotycznych rozważaniach na temat obrazu postuluje rozróżnienie metafory na poziomie image object (treści obrazu) oraz image carrier (nośnika/medium obrazu). Sztukę Lipnickiego można więc odczytywać podwójnie, jako meta-reprezentację treści oraz meta-reprezentację formy. Każde jednak odczytanie dzieła sztuki musi być osadzone w odpowiednim kontekście historycznym, społecznym i kulturowym (Łotmanowskiej semiosferze). Teksty tworzące obecną publikację wyznaczają dość szerokie pole dla interpretacji artystycznego dorobku Sławomira Lipnickiego, bowiem Autorzy uprawiają różne dyscypliny i specjalności, zarówno w obrębie nauki, jak i sztuki. Artykuły ukazują w sposób przekonywujący w jak niezwykle szerokim kontekście artystycznym, historycznym, społecznym i kulturowym, gdzie estetyka przeplata się z kwestiami etycznymi, można rozpatrywać dzieło artystyczne Lipnickiego – jego metafiguratywne komentarze i remediacje tematyki ciała ludzkiego/ciała sportowca. Bardzo zresztą na czasie w przeddzień XXXII Letnich Igrzysk Olimpijskich 2021 w Tokio, nad którymi wydaje się ciążyć cień roku 1940, który dziś przyjął nową postać – już nie wojny, lecz pandemii, a co za tym idzie Igrzysk bez publiczności realnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne M.73 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej